S obzirom da njihove vjere ne priznaju brak ako je međuvjerski, vjenčanje isključivo na neutralnom terenu, tj. u državi koja u svom zakonu ima formu civilnog braka, jedini je siguran način da njihov brak bude legalizovan u Izraelu i islamskim zemljama. I to nakon posebno provedene procedure, koju nam je prvi pojasnio rabin židovske opštine Beth Israel u Zagrebu Kotel Da-Don.
Rabin Da-Don, kao ni bilo ko drugi od židovskih vjerskih velikodostojnika, nije zbog toga niti mogao prisustovati ceremoniji niti je voditi čak i da su mladenci to željeli jer su vjerska pravila tu vrlo stroga.
- Židovsko vjenčanje može biti isključivo između dvoje Židova. Da bi imali vjersku ceremoniju, trebali bi slijediti religijske propise. Kao što kršćanstvo ne priznaje brak sklopljen van crkve, tako ni muslimani ne priznaju brak ako oboje mladenaca nisu muslimani. Tako je i kod Židova. Ali, jedno je vjerski brak, a drugo je civilno pravo koje država Izrael kasnije mora priznati zbog poštovanja međunarodnih pravila, ističe rabin Da-Don i nastavlja:
- Izrael prihvaća ovakva vjenčanja samo po mjestu i lokalnim zakonima gdje se ceremonija i dogodila. Zato ako se u Zagrebu civilno vjenčaju musliman i Židovka i ako je to prema hrvatskim zakonima legalan brak, onda ga i Izrael kao država, u skladu sa međunarodnim pravom, mora priznati - kaže rabin.
U Izraelu se prema starom hebrejskom pravu ne mogu ženiti Židov i nežidov. Ako neko želi oženiti nežidova, to mora raditi van Izraela, u zemlji čiji zakoni to dopuštaju u civilnoj formi pa da se kasnije prema međunarodnom pravu taj brak prizna ako mladenci lično podnesu zahtjev za proglašavanje valjanosti braka civilnom sudu u Izraelu koji je jedini nadležan da to i prihvati, tj. da ga proglasi valjanim.
- Kad je žena Židovka, naša vjera priznaje židovstvo i potomku iako otac nije Židov i nema namjeru prijeći na židovsku vjeru. Da je u ovom slučaju bilo obratno, na primjer da je Edo židov, a Lilach druge vjere, onda njihova djeca nikad ne bi mogla biti priznata kao Židovi od glavnog rabinata Izraela prema našim vjerskim propisima - otkriva rabin Da-Don. U Izraelu, napominje rabin, u svim brakovima između Židovke i muslimana žena Židovka morala je promijeniti vjeru i preći na islam jer drugačije u njihovoj kulturi ne može biti.
- U Izraelu nema pravne forme zakona o civilnom braku jer kod nas brak može biti samo židovski, islamski ili kršćanski. Da bi se brak u ovom slučaju priznao, Lilach i Edo trebaju doći u Izrael sa papirima iz hrvatskog matičnog ureda, dati ih na procjenu izraelskom sudu koji bi njihov brak zatim morao priznati - objašnjava rabin.
S obzirom da je Lilach već razvedena i iz prvog braka ima danas 13-godišnju kćerku May, morala je proći u Izraelu i brakorazvodnu parnicu prema židovskim vjerskim propisima. Kao što je ušla u brak, tako ga je mogla i razvrgnuti jedino uz saglasnost rabinskog suda, koji ipak puno lakše daje poništenje vjerskih brakova nego katolička crkva, tj. biskupska komisija uz saglasnost samog Vatikana.
Židovi se mogu razvesti ako rabinski sud procijeni da među supružnicima više nema ljubavi, ako je među njima nastupila mržnja, ako predugo žive odvojeno ili ako je muškarac impotentan, odnosno ne može konzumirati brak.
Vjenčanje Lilach i Ede u Izraelu će biti potpuno pravovaljano jer su se oženili van nadležnosti države Izrael ili muslimanske zemlje koja traži takođe istovjersku ceremoniju.
- Edo ni zbog kakvog zakona, ako ne želi, ne mora prelaziti na židovstvo, osim ako sam nije uvjeren da treba promijeniti vjeru, o čemu takođe odlučuje rabinski sud - zaključuje Kotel Da-Don i dodaje da je prelazak na židovstvo nešto što se može napraviti isključivo u državi Izrael, gdje se na istom rabinskom sudu moraju dokazati iskreni motivi za promjenu vjere.
- Lilach i ja smo pravi sekularisti. Iako poštujemo sve religije, nismo vjernici koji su ovisni o rabinima, popovima i hodžama. Naša duhovnost dolazi iz našeg shvaćanja duhovnosti, a to je da je Bog u svima nama. Zato imamo istu vezu sa Bogom kao i rabini, hodže i popovi. Razlike su samo gluposti kojima ljudi kontrolišu ljude - rekao je Edo Maajka. - Ako treba, zbog žene bih i promijenio vjeru da zadovoljim formu, ali vjenčanjem u Zagrebu mislim da smo ih sve zeznuli - naglasio je u svom buntovničkom stilu.
- U Lilachinoj kulturi dijete je po majci Židov, a u mojoj po ocu musliman. Tako da niko ne zna kako se ponašati sa nama - istakao je kroz smijeh Edo, čudeći se zbog čega ga već danima opsjedaju mnogi sa istim ili sličnim pitanjima, piše Jutranji list.
Glavni imam Islamske zajednice u Zagrebu Hafiz Aziz Efendija Alili za Jutarnji objašnjava da živimo u sekularnoj državi u kojoj kao građani uživamo slobodu vlastitog izbora. Sa pozicije te iste slobode, crkve i vjerske zajednice imaju pravo, a po svom učenju i obavezu, obraćati se sljedbenicima i usmjeravati ih u njihovom životnom stilu, odnosno određivati obrasce pravovjernog ponašanja. Međutim, niko nikome ne naređuje ko će i sa kim stupiti u brak ili odnos.
Jutarnji/DEPO PORTAL/a.k.
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook