šta se krije iza popusta?

Stručnjakinje otkrivaju psihološke trikove Crnog petka: Kako da ne kupimo ono što nam ne treba?

Biznis Klub28.11.25, 10:19h

Stručnjakinje otkrivaju psihološke trikove Crnog petka: Kako da ne kupimo ono što nam ne treba?
Crni petak može donijeti korist svima – kompanijama, potrošačima i ekonomiji, pa čak i malim tržištima poput našeg

 

 

 

I dok se širom svijeta obilježava Crni petak, često nazivan "praznikom potrošačkog društva", stručnjaci upozoravaju da se iza privlačnih popusta kriju i ekonomski i psihološki mehanizmi kojima je cilj da nas podstaknu na kupovinu – racionalnu ili impulsivnu. O ovim aspektima za emisiju "Novi dan" govorile su Melika Husić Mehmedović, ekonomistkinja, i Elma Pašić, psihologinja.


Ekonomska strana Crnog petka: Ko zapravo profitira?


- Vrlo je teško govoriti o našem tržištu. Imamo podatke iz Amerike – prošle godine potrošeno je 10 milijardi dolara. Na Alibabi se svake sekunde obradi više od 100.000 finansijskih transakcija -navodi Husić Mehmedović uz poređenje razmjera.

 

Ipak, ističe da Crni petak može donijeti korist svima – kompanijama, potrošačima i ekonomiji, pa čak i malim tržištima poput našeg:

 

"Sve zavisi kako se pripremimo i kako se vodimo današnjim sniženjima."

 

Dodaje da je prošle godine u svijetu zabilježen iznenađujući trend: manje impulsivnih kupovina, a više fokusiranja na osnovne životne potrepštine – hranu, higijenu i kućne proizvode. Inflacija je, čini se, potrošače natjerala da razmišljaju racionalnije.

 

Zašto kupujemo impulsivno?


- Uvijek kad smo emocionalno pobuđeni, naš mozak ne radi u punom racionalnom kapacitetu  -  pojašnjava psihologinja Elma Pašić.

 

Emocije aktiviraju sistem "preživljavanja", raste kortizol, ubrzava se puls, a frontalni korteks – centar za donošenje odluka – usporava.

 

Zato, kaže Pašić, često kupujemo ono što nam ne treba, a vjerujemo da smo "prevarili sistem":

 

Mozak ne zna je li ovo samo današnji dan ili nas neko pred pećinom napada. Reaguje isto.

 

Kao najbolji mehanizam zaštite preporučuje – kognitivnu pauzu:

 

"Moja rahmetli majka bi rekla – puhni malo oko sebe. Razmislite: da li bih ovo kupila i da nije na sniženju?"

 

 

 

Da li se sistem igra s nama ili mi s njim?

 


Na pitanje jesu li popusti realni ili vješto upakovan marketinški trik, ekonomistkinja objašnjava da u suštini nema prevare – osim ako sami sebe ne prevarimo.

 

- Kompanija koja krene s ciljem da prevari potrošača može to učiniti, ali samo jednom. Neće dobiti lojalnog kupca - kaže Husić Mehmedović.

 

No ističe da su ove godine popusti globalno skromniji:

 

- Primijetila sam da su popusti znatno niži – 20%, 30%. Ranije je bilo mnogo više minus 50% -ističe.

 

Savjeti potrošačima i kompanijama


Za potrošače:

planirajte unaprijed
kupujte ono što ste već duže vrijeme željeli
budite racionalni, ali je u redu i počastiti se
izbjegavajte kupovinu onoga što nije u vašem "referentnom setu želja"


Za kompanije:

izbjegavati stalna velika sniženja jer ruše vrijednost brenda
davati dodatnu vrijednost: "jedan + jedan gratis", poklon uz kupovinu, dodatne usluge
graditi lojalnost neočekivanim, ali smislenim pogodnostima


Jesu li žene zaista "meta" Crnog petka?


Pašić potvrđuje da se globalno širi trend "no buy" – mjesec ili duži period bez kupovine, kao i fokus na racionalnost nakon perioda pandemijskog online šopinga i ekonomske nesigurnosti.

 

Govoreći o ulozi žena u svijetu kupovine, Husić Mehmedović ističe da žene i dalje donose većinu kupovnih odluka u domaćinstvu – od namirnica do automobila.

 

- To im daje moć, a ne predstavlja ih kao neosnažene - naglašava.

 

Pašić dodaje da su obrasci kupovine različiti: žene češće kupuju više manjih stvari, dok muškarci češće ciljaju jednu veću kupovinu. Ukupna potrošnja na kraju često bude slična.

 

 

(DEPO PORTAL/af)


Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook