'Der Spiegel' o 'ozbiljnim prevarantima'

Njemački proizvođači auta čine kriminalni kartel: Kako su Audi, BMW, Porsche, Mercedes i VW decenijama varali kupce?!

Auto & Dom25.07.17, 11:38h

Njemački proizvođači auta čine kriminalni kartel: Kako su Audi, BMW, Porsche, Mercedes i VW decenijama varali kupce?!
Cijela branša je pretrpjela ogromnu štetu, neke stvari su nepovratno izgubljene. Nekada uzorna branša, koja zapošljava 800.000 ljudi, čiji hljeb jedu milioni porodica. Čitave opštine i gradovi zavise od proizvođača automobila

 

Njemački proizvođači automobila dvije decenije čine kriminalni kartel, otkrio je magazin Spiegel. Varaju i manipulišu tržištem na štetu kupaca i životne sredine. U pitanju su ozbiljni prevaranti, komentariše Henrik Beme.

 

Skoro je sigurno da su se proteklog vikenda usijale telefonske žice između sjedišta najvećih proizvođača automobila u Njemačkoj, dakle između Volfsburga, Štutgarta, Minhena, Ingolštata i Cufenhauzena. Možda su se sastale radne grupe, a možda su se sreli i šefovi. I to potajno. Jer su takvi sastanci uvijek održavani u tajnosti. Dogovarali su se o krovovima za kabriolete, o mjerenju izduvnih gasova i još koječemu. I to već dvije decenije. Varali su i obmanjivali. Na štetu kupaca, svi zajedno, protiv konkurencije.


Od prethodnog vikenda došlo je novo vrijeme, u kojem će afera manipulisanja mjerenjem izduvnih gasova u Folksvagenu izgledati bezazleno. Njemačke institucije i nadležni u Evropskoj uniji detaljno proučavaju dokumentaciju. Već ta činjenica je velika nevolja za nekada uzornu branšu. Automobilski koncerni pokušavaju da smanje štetu. Dajmler i Folksvagen su na brzinu priznali i prijavili se nadležnim istražnim organima u Saveznom zavodu za zaštitu konkurencije, pošto se u takvom slučaju odrežu manje kazne ili ih čak i ne bude.

 

spiegel-autoindustrija

 

Možda će poneko od toga imati koristi, ali branša je definitivno izgubila dobar glas. Folksvagen, BMW i Mercedes su bili ponos Nijemaca. No, ko da bude ponosan na prevarante? Već poslije skandala sa dizelovim motorima u Folksvagenu ugled je bio narušen, jer su i drugi proizvođači bili upetljani u slične mahinacije. Ali novi skandal je preko noći poništio rezultate svih nastojanja njemačkih automobilskih koncerna da povrate ugled.

 

Prve reakcije iz sjedišta koncerna pokazuju da je objavljivanje postupka protiv ilegalnog dogovora bilo istinski nokaut. Niko nije bio spreman da nešto kaže, osim BMW-a koji negira da je sa ostalima učestvovao u manipulaciji izduvnim gasovima. Cijela branša je pretrpjela ogromnu štetu, neke stvari su nepovratno izgubljene. Nekada uzorna branša, koja zapošljava 800.000 ljudi, čiji hljeb jedu milioni porodica. Čitave opštine i gradovi zavise od proizvođača automobila.

 

Šefovi ovih firmi rado naglašavaju u svečanim govorima da su svjesni svoje društvene odgovornosti. Glupost! Ništa od tog brbljanja nije tačno.

 

I njemačka Vlada igra važnu ulogu u skandalu. Svaka dosadašnja vlada je podržavala branšu bez zadrške, pa su kancelari nazivani „auto-kancelarima". Vlada je štitila interese branše u Briselu, kada su uvođene nove norme za izduvne gasove, ali i na međunarodnom planu, kada su Kinezi uveli kvote sa električnim automobilima. Odmah bi političari potegli verbalnu batinu brinući zbog mogućeg gubitka radnih mjesta. Koncernima je upućivana poruka da nastave kao i do sada pošto je Vlada sve regulisala u njihovu korist. Sada Vlada mora da se distancira. Pošto niko ne voli da ga dovode u vezu sa varalicama, branša će izgubiti važnog saveznika.

 

Već sljedeće nedelje, na takozvanom dizel-samitu, više neće biti riječi o tome kako da se ugrađivanjem novih filtera izbjegne zabrana vožnje dizelašima kroz centre zagađenih gradova. Iz Berlina će sada dunuti hladan vetar. Posebno interesantno će biti na Međunarodnom sajmu automobila u Frankfurtu (IAA). Kako će se njemački automobilski koncerni tamo predstaviti? Da li će njemačka kancelarka, kao proteklih godina, govoriti na otvaranju? Trenutno je to nezamislivo – da Angela Merkel kroči na istu binu sa prevarantima.

 

(Dw.com, DEPO PORTAL, BLIN MAGAZIN/md)

 

 


Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook