-"Poremećaji koji će nastupiti zbog ovakvog grubog ponašanja Centrotransa bit će nesagledive i za GRAS i za Grad i građane Sarajeva, upozorava GRAS.
Javni gradski saobraćaj ima širi društveni značaj i u tom smislu to je neprofitabilna djelatnost koja ne dozvoljava nikakve improvizacije i manipuliranje građanima radi ostvarivanja profita. GRAS je osnovan kao javni servis građana i kao takav funkcioniše u interesu građana dok sa druge strane imamo Centrotrans koji je privatni prijevoznik i koji, sasvim logično, isključivo radi u svom interesu radi ostvarivanja finansijske koristi.
GRAS je obavezan da obavlja prijevoz na 100 linija koje nisu ekonomski opravdane. Dakle, GRAS nema prava na izbor linija, cijenu prijevoza, trasu linije, redove vožnje za razliku od privatnih prijevoznika, kao što je Centrotrans koji sami određuju i cijenu i linije na kojima će voziti. Također, na osnovu kantonalnih propisa i odluka, GRAS je obavezan da besplatno ili o benficiranim cijenama prevozi oko 80% građana. Primjera radi cijena penzionerske karte košta 0,50 feninga, mjesečno je to oko 14 KM što je za 101 KM manje od stvarne cijene karte i s tom kartom penzioner može da koristi prijevoz na svim linijama i na sva četiri vida prijevoza. Slično je i s cijenama za RVI, studente, šehidske porodice i dr.
Ova odluka svakako ne obavezuje privatne prijevoznike. Trase linija na kojima GRAS ostvaruje rentabilan prijevoz su upravo one na kojima Centrotrans inistira da vrši prijevoz pritom mu ne pada na pamet da vrši prijevoz na nerentabilnim linijama niti da cijenu prilagođava socijalnom statusu korisnika. U ovakvim uvjetima ne može biti govora o bilo kakvom monopolu niti o lojalnoj konkurenciji jer se radi o potpuno neravnopravnim odnosima i uvjetima poslovanja.
Moramo imati u vidu da je Centrotrans privatno preduzeće koje pokušava ući vozilima na najprometnije i profitne linije javnog gradskog prijevoza s ciljem da kroz ponudu primamljive cijene prijevoza, damping cijena oslabi funkcioniranje preduzeća GRAS i na taj način stvori uvjete da GRAS prevozeći putnike na nerentabnilnim linijama i socijalne kategorije bude doveden na nivo poslovanja kada ga je jednostavno i jeftino kupiti. Dakle jasno je da se Centrotrans ne bori za građane Sarajeva kako to žele predstaviti već za tako ozbiljnu stvar koju radnici GRAS-a, njih 2.000 neće dopustiti.
Da njih jednostavno ne zanimaju građani u prilog tome govori podatak da je Centrotrans obustavio vožnju na liniji za Aerodrom nakon samo mjesec dana rada isključivo iz razloga što nije ostvarivao profit na toj liniji.
Ne postoji nijedan grad u Evropi i svijetu da sitemski nije uredio javni gradski prijevoz, tj. da je građane prepustio na milost i nemilost prijevoznicima, posebno privatnim prijevoznicima. U svakom gradu se gradski prijevoz reguliše tako da se prema zahtjevima korisnika određuju linije i redovi vožnji, prema socijalnoj politici usklađuju cijene, prema planu i razvoju grada otvaraju linije a koje između ostalog pomažu privrednom i kulturnom razvoju sredine. I upravo na tim osnovama je organizovano preduzeće GRAS.
Sasvim je izvjesno da bi uključivanje privatnog prijevoznika i to na, isključivo, profitabilne linije u Sarajevu imalo za posljedicu teške poremećaje u sistemu javnog gradskog saobraćaja u cjelini, kao i u privredi i drugim oblastima života u Kantonu. Ove dvije linije u cijelosti se podudaraju s linijama GRAS-a kako po trasi tako i po stajalištima i predstavljaju profitabilne linije. Od prihoda ostvarenih s ovih linija finasira se više od 80 drugih autobuskih linija GRAS-a koje saobraćaju u padinskim i prigradskim naseljjima i koje posluju s gubitkom. Također, s ovih nekoliko linija finansira se korištenje usluga prijevoza besplatno ili po znatno nižim cijenama za oko 150.000 građana različitih kategorija ( penzioneri, studenti, RVI, šehidske porodice, đaci i drugi.). Rušenje sistema javnog gradskog saobraćaja bi za posljedicu imalo obustavljanje velikog broja linija koje posluju s gubicima te reduciranje ili potpuno ukidanje prava na snižene cijene za socijalne kategorije stanovništva.
GRAS će istrajati u sprječavanju nezakonitog upada Centrotransa u sistem linija javnog gradskog prijevoza i provođenja ovakve krajnje tendenciozne i možemo reći rušilačke politike javnog prijevoza u Kantonu Sarajevo.
Radi zaštite preduzeća, funkcije javnog gradskog prijevoza u Kantonu Sarajevo i zaštite građana očekujemo od nadležnih institucija da poduzmu sve zakonom predviđene mjere da bi se spriječio nelegalan i nezakonit upad prijevoznika Centrotrans-eurolinesa na linije javnog gradskog prijevoza i obmanjivanje javnosti.
Mi ćemo nastaviti i dalje raditi svoj posao poštujući zakonske regulative i propise a u interesu građana i grada Sarajeva", saopćeno je iz GRAS-a.
(FENA/DEPO/em)
PODIJELI NA
Depo.ba pratite putem društvenih mreža Twitter i Facebook