Identificirali 'umetnute' dijelove ili...

Naučnici kažu da su našli dokaze da je koronavirus umjetno stvoren. Jesu li u pravu?!

Hronika12.06.20, 08:34h

Izvor: Index.hr

Piše: Nenad Jarić Dauenhauer

Dvojica znanstvenika, jedan britanski i jedan norveški, objavili su nedavno studiju iz koje bi se moglo zaključiti da je virus SARS-CoV-2 umjetno stvoren u laboratoriju.

Prema radu objavljenom u časopisu Quarterly Review of Biophysics, protein spike (šiljak) novog koronavirusa sadrži neke sekvence za koje se čini da su umjetno umetnute kako bi se uspješnost virusa povećala.

U sažetku rada i kasnije u njegovoj razradi norveški virolog Birger Sørensen i britanski onkolog Angus Dalgleish tvrde da su identificirali "umetnute dijelove postavljene na površini šiljaka SARS-CoV-2" koji su ključni za komunikaciju virusa s ljudskim stanicama i za ulazak u njih.

Sørensen je za norvešku televiziju NRK rekao da virus ima svojstva koja se uvelike razlikuju od drugog koronavirusa, uzročnika SARS-a, te da ona nikada nisu otkrivena u prirodi. Ustvrdio je da Kina i Sjedinjene Države surađuju dugi niz godina na istraživanju koronavirusa kroz studije o "stjecanju funkcija" u kojima se patogenost ili prenosivost virusa može povećati kako bi ih se bolje razumjelo.

Britanski obavještajac podržao tezu znanstvenika

Britansko-norveškom dvojcu u tezi se pridružio Sir Richard Dearlove, čelnik britanske tajne službe MI6 od 1999. do 2004.

Štoviše, on je u svojim tvrdnjama otišao još korak dalje - za Daily Telegraph ustvrdio je kako istraživanja Sørensena i Dalgleisha pokazuju da je pandemija možda započela na Virološkom institutu u Wuhanu. Dodao je kako smatra da je malo vjerojatno da je virus bio namjerno pušten, no istaknuo je da je Kina očito pokušala prikriti propust.

Razmjene optužaba na liniji Washington - Peking

Ovo nije prvi put da se javljaju takve teze. Kineski i američki političari već mjesecima razmjenjuju uzajamne optužbe na temu covida-19.

Otkako je koronavirus stigao u Sjedinjene Države, visoki dužnosnici administracije Donalda Trumpa promoviraju glasine da je nastao u Virološkom laboratoriju u Wuhanu.

Kineski dužnosnici nisu im ostali dužni. Primjerice, Zhao Lijian, glasnogovornik i zamjenik glavnog direktora Odjela za informacije ministarstva vanjskih poslova Kine, preko Twittera je poručio:

„CDC je uhvaćen na djelu. Kada se u SAD-u pojavio nulti pacijent? Koliko je ljudi zaraženo? Koja su imena bolnica? Možda je američka vojska donijela epidemiju u Wuhan. Budite transparentni! Objavite svoje podatke! SAD nam duguje objašnjenja!“

Argumenti protiv umjetnog podrijetla virusa

Na Indexu smo objavili više tekstova o mogućnosti da je SARS-CoV-2 umjetno stvoren u nekom laboratoriju. Osobito detaljno temu smo pokrili u tekstu 'Kako znamo da koronavirus nije stvoren u laboratoriju?'

Ponovimo ukratko, ondje smo predstavili nekoliko važnih argumenata naših stručnjaka, virologinje Vande Juranić Lisnić s Medicinskog fakulteta u Rijeci i molekularnog biologa Kristiana Vlahovičeka s PMF-a u Zagrebu, iz kojih se moglo zaključiti da je vjerojatnost da je virus umjetno stvoren ili da je pobjegao vrlo mala, premda ne i sasvim nepostojeća.

Posebno smo istaknuli da bi se tragovi genske manipulacije mogli jasno vidjeti na virusu jer je uobičajeno da ih znanstvenici koji mijenjaju virus postavljaju kao korisne oznake, osim ako nije stvoren baš s namjerom da se pokrene pandemija, što bi bilo suludo jer virusi ne poznaju granice. Također smo objasnili da bi virus teško mogao pobjeći iz laboratorija s najvišom, IV. razinom biosigurnosti kojoj je naša virologinja imala prilike osobno svjedočiti tijekom posjeta Kini. Konačno, da je virus stvarno stvoren kao neko biološko oružje, bilo bi za očekivati da bude značajno smrtonosniji.

U međuvremenu, tezu o virusu iz laboratorija već su puno puta odbacili brojni stručnjaci iz brojnih država uključujući i SAD i Kinu.

Primjerice, jedna studija objavljena u časopisu Lancet pokazala je da se 27 slučajeva ljudi zaraženih covidom-19 u ranoj fazi epidemije može jasno povezati s tržnicom živim životinjama u Wuhanu.

Jedna druga studija, objavljena 10. svibnja u časopisu Current Biology, otkrila je pak koronavirus šišmiša koji je u nekim regijama genoma najbliži srodnik SARS-CoV-2, a koji sadrži umetke aminokiselina na spoju S1 i S2 podjedinica proteina spike na način sličan kao kod SAR-CoV-2. Iako nije izravni evolucijski predak SARS-CoV-2, otkriveni virus RmYN02 sugerira da se ove vrste naizgled neobičnih događaja umetanja mogu prirodno pojaviti u evoluciji koronavirusa.

Vjerojatnije je da je promjena virusa prirodna nego umjetna

Slično razotkrivanje uslijedilo je i nakon objavljivanja nove studije.

Vlahoviček kaže da smo, unatoč velikom napretku molekularne biologije u razumijevanju živog svijeta, a posljednjih godina kroz metodu CRISPR-Cas i u prekrajanju genetičke informacije, još uvijek jako daleko od dizajniranja života, pa i onog najjednostavnijeg, biranjem svojstava iz kataloga i slaganjem tih svojstava u gene poput lego kockica.

„Kad se radi o poboljšanju već postojećih svojstava, kao što bi to trebao biti slučaj u ovome primjeru prilagodbe jednog proteina da bolje odgovara čovjeku, uspješnost laboratorijskog pristupa još je i manja. Evolucija uz prirodnu selekciju u tom je poslu daleko naprednija i učinkovitija“, rekao je za Index hrvatski molekularni biolog.

„No, čak i kad bi to bilo rutinski moguće, postavlja se pitanje svrhovitosti takvog postupka, pogotovo ako nismo u organizam koji želimo promijeniti tako da bude patogeniji ugradili neku vrstu osigurača, takozvani kill switch, kojim bismo mogli neutralizirati prijetnju ako nešto pođe po zlu. Većina patogenih mikroba, a pogotovo patogenih virusa, na jako su lošem glasu po svojoj sposobnosti da se kroz brzo i često umnažanje prilagode novim organizmima ili promijene ćud, i pogotovo zato bi svakome tko čak i u najbizarnijem slučaju želi stvoriti umjetni patogeni virus na prvome mjestu trebala biti ugradnja osigurača. U posljednjih nekoliko mjeseci SARS-CoV-2 je toliko mnogo puta bio pročitan, a njegov genetički slijed analiziran i proučavan do najsitnijih detalja, a ni jednom nitko nije pronašao ništa što bi možebitno sličilo nekom umjetnom potpisu, nekom obliku osigurača ili ukazivalo da je ovaj virus nastao umjetnim, a ne evolucijskim putem“, pojasnio je.

"Prirodni prijenos je daleko, daleko vjerojatniji"

Vlahoviček ističe da je, s druge strane, istina da se na koronavirusima provode eksperimenti kako bi se razumjela njihova biologija i evolucija.

„To je sasvim legitiman znanstveni interes, štoviše, da je takvog interesa bilo i više, možda bismo već imali i neki oblik cjepiva protiv korone. No oni koji s patogenim virusima rade, obično imaju izuzetno dobru obuku i opremu pa je vjerojatnost da neki od virusa može slučajno pobjeći iz laboratorija iznimno mala. Naravno, ljudi nisu nepogrešivi i u svakome poslu može doći do neočekivane havarije. Ali ako usporedimo vjerojatnosti da je virus nastao sasvim prirodnim putem i onu da je pobjegao iz laboratorija, prirodni prijenos je daleko, daleko vjerojatniji, tim više što takav prijenos ne bi bio prvi slučaj. Opet, evolucija i prirodna selekcija su jako uspješne u ovakvom poslu“, tumači naš znanstvenik.

U komentaru na novu studiju virolozi također ističu da se slični umetci, kakvi su u novoj studiji otkriveni u SARS-CoV-2, u genomu prirodno javljaju kod drugih virusa, primjerice kod drugih koronavirusa i HIV-a.

U radu norveško-britanskog tima, kao argument koji bi mogao ići u prilog tezi o umjetnom podrijetlu virusa, među ostalim se spominje i navodna činjenica da virus od pojave u ljudskoj populaciji slabo mutira. To bi trebalo podrazumijevati da je već od ranih dana pandemije bio dobro prilagođen prijenosu među ljudima.

No, ta teza također ne stoji jer brojna istraživanja jasno pokazuju da SARS-CoV-2 stalno mutira.

Moguć sukob interesa norveškog virologa

Za potpunije razumijevanje dvojbi oko britansko-norveške studije važno je također napomenuti da bi Sørensen mogao imati osobnog interesa u medijski atraktivnim tezama o umjetnom podrijetlu novog koronavirusa.

Naime, rad objavljen u Quarterly Review of Biophysicsu prvenstveno predstavlja argumente za razvoj Biovacc-19, cjepiva kandidata za covid-19, koje je trenutno u naprednom pretkliničkom razvoju. A Sørensen ima financijski interes u priči jer radi za Immunor, norvešku kompaniju koja stoji iza cjepiva.

Tezu odbacuju i tajne službe

Konačno, tezu o umjetnom podrijetlu virusa već su ranije, uz znanstvenike, odbacile i američke tajne službe. U novom slučaju odbacili su je i britanski obavještajni izvori.

Naime, prema pisanju londonskog Timesa, u britanskom MI5 ideju doživljavaju kao "glasinu i zavjeru" usporedivu s tvrdnjama antivakcinalističkog pokreta.

U tekstu se, među ostalim, ističe da se Dearlove (75) već ranije našao na udaru kritika zbog promicanja "pogrešnih podataka" u istrazi Sira Johna Chilcota koja je pokazala da rat u Iraku nije bio jedino moguće rješenje kako se to tvrdilo u britanskim političkim vrhovima prije početka intervencije.

(DEPO PORTAL, BLIN MAGAZIN/md)

Komentari - Ukupno 1

NAPOMENA - Portal Depo.ba zadržava pravo da obriše neprimjereni dio ili cijeli komentar bez najave i objašnjenja. Mišljenja iznešena u komentarima nisu stavovi redakcije web portala Depo.ba!