Otkriven novi tip ćelija imunološkog sistema

Nova šansa za oboljele: Veliko otkriće koje bi moglo liječiti gotovo sve vrste karcinoma

Lifestyle21.01.20, 13:44h

Novi tip stanica imunološkog sistema koji može ubiti većinu karcinoma sasvim slučajno su otkrili britanski naučnici. To bi mogla biti prekretnica u liječenju ove bolesti

Naučnici Univerziteta u Cardiffu otkrili su metodu kojom se u laboratorijskim uvjetima uništavaju stanice zloćudnih bolesti prostate, dojki, pluća te ostalih vrsta raka.

Ovo otkriće, objavljeno u časopisu Nature Immunology, do sada nije bilo testirano na pacijentima, no istraživači tvrde kako “ima ogroman potencijal”, piše BBC.

Naš imunološki sistem je prirodna odbrana tijela od infekcija koja također napada i stanice raka. Naučnici su tražili “nekonvencionalne” i do sada neotkrivene načine na koji imunološki sistem prirodno napada tumore. Otkrili su T-stanice u našoj krvi. To su imunološke stanice koje mogu skenirati tijelo i procijeniti gdje postoji prijetnja našem zdravlju koju treba eliminirati. One bi se mogle iskoristiti za „napad“ na razne vrste tumora.

– Postoji šansa da bismo na taj način mogli liječiti sve pacijente oboljele od raka. Do sada niko nije vjerovao da je to moguće, otkriti sveobuhvatnu terapiju u kojoj bi jedna vrsta T-stanica bila u stanju uništiti više vrsta raka- izjavio je prof. Andrew Sewell za BBC.

Kako bi ta terapija funkcionirala?

T-stanice na svojoj površini imaju „receptore“ kojima „vide“ na hemijskoj razini. Tim iz Cardiffa otkrio je vrstu T-stanice i njeni receptor koji u laboratoriju ima sposobnost pronaći i ubiti široki spektar stanica raka uključujući one na plućima, koži, debelom crijevu, prostati, jajnicima, bubrezima i maternici.

Ono što je ključno, tokom tog postupka normalna je tkiva ostavljao netaknutima. No, kako to tačno radi za sada se još istražuje.

Taj specifični receptor T-stanice u inerakciji je s molekulom zvanom MR1, koja se nalazi na površini svake stanice u našem tijelu. Smatra se kako upravo MR1 imunološkom sistemu javlja da se u nekoj stanici napadnutoj rakom nešto događa.

– Mi smo prvi koji smo opisali T-stanicu koja pronalazi MR1 u stanicama raka – to niko nikada nije napravio- rekao je za BBC naučnik Garry Dolton.

Zašto je ovo značajno?

Liječenje raka T-stanicama već postoji i razvoj imunološke terapije tumora jedan je od najznačajnijih doprinosa u borbi s tim smrtonosnim bolestima. Najpoznatiji primjer je CAR-T, odnosno personalizirana terapija koja se temelji na genetskoj modifikaciji imunoloških stanica pacijenata kako bi mogle prepoznati i napadati tumorske stanice.

CAR-T je ostvario zapanjujuće rezultate u nekim slučajevima – pacijentima koji su se nalazili na korak do smrti bolest je dovedena do kompletne remisije.

No, ova je terapija vrlo specifična i funkcionira u ograničenom broju vrsta raka gdje postoji jasna meta i put T-stanicama do bolesnih stanica. Također, ova vrsta liječenja nije se pokazala uspješnom u borbi s vrstama raka koji formiraju tumore nego samo protiv zloćudnih bolesti krvi poput leukemije.

Naučnici uključeni u ovo istraživanje tvrde kako bi njihova T-stanica mogla voditi prema “univerzalnom” lijeku za rak.

Kako bi izgledala primjena?

Liječenje bi započelo uzimanjem uzorka krvi od pacijenta. Njegove T-stanice bi se uzele i genetski modificirale te tako reprogramirale kako bi napravile receptor kojim bi otkrivale rak. Takve, ‘unaprijeđene’ stanice bi se u velikim količinama ‘uzgajale’ u laboratoriju te potom ubrizgavale u pacijenta.

Isti takav postupak koristi se i u CAR-T terapiji. Ipak, ovo je istraživanje za sada testirano samo na životinjama i stanicama u laboratoriju te će prije testova na ljudima morati biti provedene dodatne provjere.

Riječ stručnjaka

Lucia Mori i Gennaro De Libero sa Univerzitetu u švicarskom Baselu poručuju kako ovo otkriće ima “veliki potencijal”. No, ističu kako je sada u vrlo ranoj fazi da bi se moglo govoriti o uspješnoj borbi sa svim vrstama raka.

Daniel Davis, profesor imunologije sa Univerzitetu u Manchesteru upozorava kako je ovo tek osnovna razina istraživanja te da naučnici nisu tako blizu proizvodnji lijeka za pacijente, ali ističe da je riječ o značajnom otkriću kako za napredak u načinu razumijevanja kako radi naš imunološki sistem tako i za buduće terapije.

(Noob.ba, DEPO PORTAL, BLIN MAGAZIN/md)

Komentari - Ukupno 0

NAPOMENA - Portal Depo.ba zadržava pravo da obriše neprimjereni dio ili cijeli komentar bez najave i objašnjenja. Mišljenja iznešena u komentarima nisu stavovi redakcije web portala Depo.ba!